Jesteśmy tu po to, byście mogli tworzyć swoje biznesy ze spokojną głową.

Ustawa o nadzorze nad ogólnym bezpieczeństwem produktów podpisana przez Prezydenta RP

odpisanie ustawy GPSR porządkuje zasady nadzoru nad bezpieczeństwem produktów w Polsce. Sprawdź, co rozporządzenie GPSR oznacza w praktyce dla producentów świec, wosków zapachowych i dyfuzorów oraz jakie obowiązki w zakresie bezpieczeństwa produktów z niego wynikają.

ŚWIECE SOJOWEGPSR

12/15/20254 min czytać

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał ustawę o nadzorze nad ogólnym bezpieczeństwem produktów. Akt ten określa zasady stosowania i egzekwowania unijnego rozporządzenia GPSR (General Product Safety Regulation) w Polsce.

Rozporządzenie GPSR obowiązuje bezpośrednio we wszystkich państwach Unii Europejskiej i dotyczy bezpieczeństwa produktów konsumenckich. Nowa ustawa krajowa nie wprowadza dodatkowych wymagań technicznych, lecz reguluje sposób nadzoru, kontroli i sankcji na rynku polskim.

Czym jest GPSR i jakie produkty obejmuje?

GPSR to ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów, które ma zastosowanie do wszystkich produktów konsumenckich nieobjętych szczególnymi regulacjami sektorowymi. Obejmuje zarówno produkcję seryjną, jak i rękodzieło, a także sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

W praktyce oznacza to, że przepisami GPSR objęte są m.in.:

  • świece,

  • woski zapachowe,

  • dyfuzory do kominka,

  • inne produkty zapachowe oferowane konsumentom.

Każdy z tych produktów musi być bezpieczny w normalnych oraz racjonalnie przewidywalnych warunkach użytkowania.
Dokładniej na temat rozporządzenia GPSR oraz o tym jak wprowadzić jego zapisy pisaliśmy TUTAJ.

GPSR a bezpieczeństwo świec i produktów zapachowych

Z perspektywy producentów świec i produktów zapachowych GPSR oznacza konieczność realnej oceny bezpieczeństwa produktu. Bezpieczeństwo świec nie sprowadza się wyłącznie do prawidłowej etykiety czy ostrzeżeń.

Rozporządzenie kładzie nacisk na podejście oparte na analizie ryzyka. Producent powinien być w stanie wykazać, że:

  • zidentyfikował potencjalne zagrożenia związane z produktem,

  • ocenił prawdopodobieństwo ich wystąpienia,

  • zastosował odpowiednie środki zapobiegawcze,

  • przekazał użytkownikowi niezbędne informacje dotyczące bezpiecznego stosowania.

W przypadku świec, wosków zapachowych i dyfuzorów ryzyko może dotyczyć m.in. zapłonu, niewłaściwego użytkowania, kontaktu ze skórą czy dostępu dzieci i zwierząt do produktu.

Co zmienia ustawa o nadzorze nad bezpieczeństwem produktów?

Podpisana ustawa określa kompetencje organów odpowiedzialnych za nadzór nad bezpieczeństwem produktów w Polsce. Główną rolę pełni Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, natomiast Inspekcja Handlowa realizuje kontrole produktów znajdujących się w obrocie.

Organy nadzorcze mogą kontrolować także sprzedaż online, żądać dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa produktu oraz nakładać administracyjne kary pieniężne w przypadku stwierdzenia naruszeń przepisów GPSR.

Obowiązki producentów i sprzedawców świec

Dla producentów i sprzedawców świec oraz produktów zapachowych oznacza to konieczność:

  • posiadania dokumentacji potwierdzającej bezpieczeństwo produktu,

  • przygotowania analizy ryzyka produktu,

  • gotowości do wykazania zgodności z GPSR w razie kontroli.

Niewypełnienie obowiązków w tym zakresie może skutkować decyzjami administracyjnymi, karami finansowymi lub obowiązkiem wycofania produktu z rynku.

Praktyczne przykłady działań nadzorczych i kontroli

Nowe przepisy dają organom nadzoru (Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkim inspektorom Inspekcji Handlowej) konkretne narzędzia działania, które mają przełożyć się na skuteczną ocenę bezpieczeństwa produktów.

1. Zakupy kontrolne

Organy nadzoru mogą dokonywać zakupów kontrolnych produktów, także bez ujawniania swojej tożsamości. Oznacza to, że urzędnik lub inspektor może kupić produkt w Twoim sklepie internetowym lub stacjonarnym, a następnie sprawdzić go pod kątem bezpieczeństwa i zgodności z przepisami. Realizując zamówienie - nie będziesz wiedzieć o tym, że właśnie zostajesz objęty/a kontrolą.

2. Kontrole zdalne i dokumentacyjne

Inspekcja Handlowa oraz UOKiK będą mogli prowadzić kontrole zdalne ofert online – np. analizować aukcje, opisy i informacje umieszczone na stronach sprzedażowych. W razie wątpliwości mogą zażądać na przykład dokumentów potwierdzających ocenę ryzyka lub zgodność produktu z GPSR.

3. Wymiana informacji w systemach unijnych

Jeżeli produkt zostanie uznany za niebezpieczny w innym państwie UE, polskie organy nadzoru otrzymają takie informacje i mogą podjąć działania także na rynku krajowym. Dane o zagrożeniach są wymieniane m.in. poprzez system Safety Gate – europejski system szybkiego ostrzegania o wycofywanych produktach.

4. Nakazy, wycofania i decyzje administracyjne

W przypadku stwierdzenia naruszeń bezpieczeństwa organ może:

  • nakazać usunięcie niezgodności produktu,

  • nakazać wycofanie produktu z obrotu,

  • nakazać poinformowanie konsumentów o ryzyku,

  • nałożyć administracyjne kary pieniężne.

Analiza ryzyka jako praktyczne narzędzie zgodności z GPSR

W odpowiedzi na wymagania GPSR oferujemy analizy ryzyka pod nazwą produktu „Świece w normie”. Są to opracowania dedykowane producentom świec i produktów zapachowych, które pomagają uporządkować kwestie bezpieczeństwa produktu i spełnić obowiązki wynikające z przepisów o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Analiza ryzyka świec stanowi praktyczne wsparcie w ocenie produktu i znacząco ułatwia przygotowanie się na ewentualną kontrolę.

Śledź zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa produktów.

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów, w tym GPSR, mają bezpośredni wpływ na działalność producentów świec i produktów zapachowych. Dlatego zachęcamy do obserwowania naszych kanałów informacyjnych oraz zapisania się do newslettera, w którym na bieżąco omawiamy zmiany prawne i ich praktyczne konsekwencje.

Link do tekstu ustawy. 

Potrzebujesz wsparcia w kwestiach dokumentacji lub bezpieczeństwa produktu?

Napisz do nas

Pozostałe wpisy na naszym blogu