Jesteśmy tu po to, byście mogli tworzyć swoje biznesy ze spokojną głową.

GPSR co oznacza dla Twórcy świec i produktów zapachowych

We wpisie opisujemy zmiany jakie wprowadza rozporządzenie GPSR skupiając się na takich produktach jak: świece zapachowe, woski do kominka, dyfuzory itp.

12/28/202422 min czytać

GPSR dla świec sojowych
GPSR dla świec sojowych

Wiemy jakie poruszenie wzbudziło w Twórcach świec rozporządzenie GPSR. Ponieważ widzieliśmy ile pytań ono u Was wywołuje, zorganizowaliśmy bezpłatne webinary, w których opowiadaliśmy o zmianach, jakie wchodzą w życie 13 grudnia 2024. Wiemy, że nie każdy był w stanie na nich uczestniczyć, dlatego postaramy się przekazać we wpisie najważniejsze informacje oraz odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania. Wpis jest długi, dla niecierpliwych na końcu wpisaliśmy podsumowanie.

To, na czym zależało nam na webinarze i co chcielibyśmy zyskać również tym wpisem, to przede wszystkim... uspokoić :)
O GPSR mówimy na naszych szkoleniach Legalna Sprzedaż Świec już od roku. Nie jest to rozporządzenie, które pojawiło się w grudniu tego roku. Pisaliśmy o tym na naszym blogu już w kwietniu tego roku tutaj.

We wpisie skupimy się na najważniejszych zmianach, jakie wprowadza GPSR dla Twórców produktów zapachowych i bezzapachowych, takich jak między innymi: świece, woski, dyfuzory, mgiełki...

Zanim przejdziemy do GPSR, chcielibyśmy się jeszcze bardzo krótko przedstawić, bo wiemy, że dołączyło do nas wiele nowych osób. W Ros-Art tworzymy:

Od lat pracujemy z Twórcami świec, sami również je tworzyliśmy. Aktualnie, w związku z GPSR wprowadzamy odpowiednią dokumentację związaną z rozporządzeniem w wielu firmach, nie tylko z branży produktów zapachowych.

Jeśli potrzebujecie wsparcia z zakresu dokumentacji zapraszamy do kontaktu. A teraz, przechodzimy do tematyki GPSR.
Charakter wpisu jest poglądowy i nie stanowi porady prawnej, czy też formy doradztwa.

Czym jest nowe rozporządzenie?

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

Pełną treść rozporządzenia znajdziecie tutaj: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R0988

  • GPSR (General Product Safety Regulation) to nowe rozporządzenie UE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.

  • Celem jest zapewnienie, że produkty sprzedawane w UE są bezpieczne, niezależnie od kanału sprzedaży, w tym online.

  • Sporządzone 10 maja 2023 roku, stosuje się od 13 grudnia 2024 roku na terenie całej Unii Europejskiej.

CO WAŻNE
Przede wszystkim GPSR ma za zadanie objąć produkty i aspekty, które nie były wcześniej prawnie ujmowane. Wiele kwestii, które opisuje GPSR już dotyczyło Twórców świec, więc ci, którzy uczestniczyli w naszym szkoleniu, słuchali uważnie, znają i wypełniają swoje obowiązki, mogą spać spokojnie.
Dlaczego? Ponieważ świece podlegają pod znacznie więcej rozporządzeń. Jak chociażby m. in. REACH i CLP (ale dzisiaj, we wpisie, skupiamy się tylko i wyłącznie na GPSR).
Dodatkowo, warto zaznaczyć, już przed 13 grudnia jako twórcy świec mieliśmy obowiązek wprowadzać do obrotu produkty wyłącznie bezpieczne. GPSR dodaje tylko kilka aspektów i bardziej strukturyzuje to, co powinniśmy wypełnić.

Na początek, kilka definicji bezpośrednio z rozporządzenia. Różnice i zrozumienie tych definicji jest kluczowe, ponieważ od tego, kim jesteśmy w ujęciu rozporządzenia zależą nasze obowiązki.

“1) „produkt” oznacza każdy przedmiot, połączony lub niepołączony z innymi przedmiotami, dostarczany lub udostępniany za wynagrodzeniem lub bez, w tym w ramach świadczenia usługi, który jest przeznaczony dla konsumentów lub którego konsumenci mogliby używać w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach, nawet jeżeli nie jest dla nich przeznaczony;

2) „produkt bezpieczny” oznacza każdy produkt, który w zwykłych lub dających się racjonalnie przewidzieć warunkach używania, w tym w rzeczywistym czasie używania, nie stwarza jakiegokolwiek ryzyka lub jedynie minimalne ryzyko zgodne z jego używaniem, uważane za dopuszczalne i odpowiadające wysokiemu poziomowi ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów;

3) „produkt niebezpieczny” oznacza każdy produkt, który nie jest „produktem bezpiecznym”;

4) „ryzyko” oznacza połączenie prawdopodobieństwa wystąpienia niebezpieczeństwa powodującego szkodę oraz stopnia powagi tej szkody;

5) „poważne ryzyko” oznacza ryzyko, które na podstawie oceny ryzyka oraz z uwzględnieniem zwykłego i dającego się przewidzieć używania produktu uznaje się za ryzyko wymagające szybkiej interwencji organów nadzoru rynku, w tym w przypadkach, gdy skutki wystąpienia tego ryzyka nie są natychmiastowe;

6) „udostępnienie na rynku” oznacza dostarczenie produktu do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania na rynku Unii w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie;

7) „wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie produktu na rynku Unii po raz pierwszy;

8) „producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym;

9) „upoważniony przedstawiciel” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii oraz otrzymała od producenta pisemne upoważnienie do występowania w jego imieniu w zakresie określonych zadań w odniesieniu do obowiązków producenta wynikających z niniejszego rozporządzenia;

10) „importer” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii i wprowadza do obrotu w Unii produkt pochodzący z państwa trzeciego;

11) „dystrybutor” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną w łańcuchu dostaw, niebędącą producentem ani importerem, która udostępnia produkt na rynku; [...]

17) „konsument” oznacza każdą osobę fizyczną działającą w celach, które nie mieszczą się w ramach jej działalności handlowej, gospodarczej, rzemieślniczej lub zawodowej;”

Źródło: ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

Czy te przepisy dotyczą również osób, które tworzą świece i sprzedają w ramach działalności nierejestrowanej?

Tak. Bez względu na to, czy sprzedajesz świece w ramach działalności nierejestrowanej, czy rejestrowanej masz obowiązek spełniać przepisy.
Zgodnie z definicjami, nawet udostępniając swój produkt nieodpłatnie (np. w formie gratisu) również masz obowiązek spełniać rozporządzenie. (nie tylko GPSR).

Podstawowe obowiązki producenta omawiane przez rozporządzenie

Przejdziemy teraz od ogółu do szczegółu i zakończymy cały wpis ogólnym podsumowaniem.

Tutaj, chcielibyśmy zaznaczyć, że zapewnienie o bezpieczeństwie produktu obowiązywało Twórców świec już przed 13 grudnia 2024. GPSR uściśla pewne kwestie, jednak osoby, które wcześniej dbały o swoją dokumentację i spełniały obowiązki, które już ich dotyczyły z innych przepisów – mają do wykonania kosmetyczne zmiany.

Zapewnienie bezpieczeństwa produktu

Producenci są zobowiązani projektować i wytwarzać produkty w sposób gwarantujący ich bezpieczne użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem. Należy uwzględnić potencjalne zagrożenia w całym cyklu życia produktu, w tym podczas montażu i użytkowania.

Prowadzenie dokumentacji technicznej

Producenci muszą sporządzić dokumentację zawierającą opis produktu, analizę ryzyka i zastosowane normy bezpieczeństwa. Dokumentacja musi być przechowywana przez 10 lat od momentu wprowadzenia produktu na rynek

Identyfikacja produktów

Produkty muszą być oznaczone unikalnym identyfikatorem, takim jak numer partii, typu lub serii. Jeśli nie ma możliwości umieszczenia oznaczenia bezpośrednio na produkcie, dopuszcza się jego umieszczenie na opakowaniu lub w dokumentach dołączonych do produktu.

Podawania danych kontaktowych.

Producenci muszą wskazać swoje dane (adres pocztowy, e-mail) oraz wyraźnie oznaczyć, gdzie można zgłaszać reklamację lub problemy z bezpieczeństwem.

Monitorowanie bezpieczeństwa produktów

Po wprowadzeniu produktu na rynek producenci mają obowiązek śledzenia informacji na temat jego bezpieczeństwa. W przypadku wykrycia zagrożeń należy:

  • Podjąć działania naprawcze, takie jak np. poprawa konstrukcji produktu.

  • Wycofać produkt z obrotu lub ostrzec konsumentów o potencjalnym zagrożeniu.

  • Powiadomić odpowiednie organy nadzoru o wykrytych problemach za pośrednictwem platformy Safety Business Gateway.

Wszystko jeszcze dokładniej opiszemy w dalszej części wpisu.

Co ze świecami wyprodukowanymi przed 13 grudnia?

Nie ma potrzeby wprowadzania zmian dla produktów, które już zostały wprowadzone na rynek przed 13 grudnia 2024.

Po 13 grudnia 2024 wszystkie produkty wprowadzone do obrotu powinny zostać dostosowane do przepisów.

Produkty wyprodukowane przed 13 grudnia 2024, wprowadzone do obrotu po 13 grudnia 2024 powinny również zostać dostosowane do przepisów.

Potrzebujesz wsparcia w kwestiach bezpieczeństwa i dokumentacji?

Opisz nam w czym możemy Ci pomóc

Klasyfikacja CLP
Klasyfikacja CLP

Dokumentacja od dostawców

Widzimy, że tutaj jest bardzo wiele nieścisłości i niezrozumienia.

Mamy wiele zapytań odnośnie tego, co macie zrobić, jeśli dostawca nie dostarcza Wam certyfikatów. Nasza odpowiedź jest zawsze taka sama: jakich?

Jeśli piszecie do dostawców z prośbą o "jakiś" certyfikat, to bez wiedzy jakie ewentualnie dokumenty zbierać i co one oznaczają, nie przyniesie to żadnego efektu.

Wiele osób pytało nas również o certyfikat SVHC (Substances of Very High Concern). Owszem, rozporządzenie GPSR wymaga na producentach świec, by prowadzili dokumentację techniczną. Jednak takie kwestie jak np. substancje SVHC nie są regulowane przez GPSR, a rozporządzenie REACH. Zadbanie o tego typu kwestie leżało już w Waszych obowiązkach znacznie wcześniej. Dodatkowo, czy wiesz co powinnaś/powinieneś zrobić jeśli się dowiesz, że np. w naczyniu, które stosujesz są substancje SVHC? Jeśli nie, masz tutaj pewne kwestie do nadrobienia. Dokładnie tego typu aspekty rozmawiamy na szkoleniu Legalna Sprzedaż Świec, które trwa zwykle 4-5h. To pokazuje, ile rzeczy jest do powiedzenia 😊Tym przykładem, chcemy pokazać Wam, że bez pełnego zrozumienia nie zadbacie prawidłowo o swoją dokumentację.

Kolejny aspekt: jest znacząca różnica między certyfikatem a deklaracją.

Certyfikat:

Jest to formalny dokument wystawiany przez niezależną, uprawnioną organizację (np. jednostkę certyfikującą), która potwierdza, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone normy, standardy lub przepisy.

Certyfikacja zwykle wymaga przeprowadzenia audytu, inspekcji lub testów przez stronę trzecią.

Przykłady: certyfikat CE, ISO 9001, FSC, certyfikat zgodności materiałowej.

Deklaracja:

Jest to dokument sporządzony i podpisany przez producenta, importera lub dystrybutora, który samodzielnie oświadcza, że dany produkt spełnia określone wymagania lub normy.

Nie wymaga weryfikacji przez stronę trzecią – opiera się na odpowiedzialności prawnej wystawcy deklaracji.

Przykłady: deklaracja zgodności UE (ang. DoC), deklaracja REACH dotycząca substancji SVHC, deklaracja pochodzenia produktu.

Czy istnieje coś takiego jak certyfikat SVHC?

Formalnie certyfikat SVHC jako taki nie istnieje. Niektóre jednostki badawcze lub laboratoria oferują raporty lub zaświadczenia potwierdzające brak substancji SVHC w danym produkcie, na podstawie przeprowadzonych analiz chemicznych. Tego rodzaju dokumenty mogą być mylnie nazywane "certyfikatami", ale de facto są wynikami badań lub raportami zgodności.

Dlaczego tak obszernie o tym piszemy? Dlatego, że widzimy wiele dezinformacji i chaosu w związku z "certyfikatami" a chcemy uczulić, że jeśli będziecie w popłochu rezygnować ze swoich komponentów, tylko dlatego, że nie dostaliście któregoś dokumentu, bez pełnego zrozumienia tematu, działacie wyłącznie na swoją niekorzyść.

Dokumentację oczywiście, wszelką, warto gromadzić i posiadać w swojej dokumentacji, a niektóre informacje nawet prawnie jesteśmy zobligowani do posiadania. Jeśli jednak tutaj jesteście na etapie, w którym nie wiecie o co poprosić, ani jak przeanalizować taką dokumentację - macie trochę informacji zwyczajnie do nadrobienia. Ale spokojnie, to też nie jest takie straszne jak brzmi.

Przykład: jeśli dostawca zapewnia, warto posiadać na przykład dokument o wytrzymałości termicznej szkła, jakie stosujemy do zalewu świec.

Czy to oznacza, że jeśli takiej nie mamy, nie możemy stosować tego szkła?
Taka deklaracja jest przede wszystkim pomocna dla Was. Po pierwsze jest to oczywiście jeden z punktów w Waszej dokumentacji zapewniający o bezpieczeństwie produktu. Po drugie jest to swego rodzaju zabezpieczenie. Jednak nie zwalnia to nigdy z przeprowadzenia analizy ryzyka produktu.
Jeśli jednak nie posiadacie takiej deklaracji, możecie i tak podjąć decyzję, że na podstawie swojej analizy ryzyka dopuszczacie takie szkło do swojej produkcji. To Wy jesteście producentami.

Numer partii: obowiązkowy dodatkowy element na etykiecie

„5.Producenci zapewniają, aby ich produkty były opatrzone numerem typu, partii lub serii lub posiadały inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający ich identyfikację, lub w przypadku gdy wielkość lub charakter produktu to uniemożliwiają – aby wymagane informacje były umieszczone na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu.”

Źródło: Artykuł 9 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

Ci, którzy z nami współpracują wiedzą, że od zawsze zalecamy dodawać numer partii na etykietę ostrzegawczą. Dlaczego? Podamy kilka przykładowych informacji poniżej, jednak najpierw udostępniam nasze zalecenia, co warto w związku numerem partii zapisywać w swojej wewnętrznej dokumentacji. Jest to część naszych zapisów z produkcji świec.

Numer partii świecy
Numer partii świecy

Wiemy, po komentarzach na webinarze, że może Wam się wydawać tego bardzo dużo. Tłumaczę dlaczego zbieranie jak największej ilości informacji może być dla Was pomocne:

1. Przykład: tworzyliście danego dnia świece i spisaliście wszystkie informacje jak powyżej. Po jakimś czasie dostajecie informację od klienta, że pękło szkło, w którym była świeca podczas palenia. Prosicie wówczas klienta o numer partii i sprawdzacie co się działo. Zauważacie, że na przykład tego dnia: przez przypadek do świec użyliście zbyt dużych knotów. Macie wówczas obowiązek poinformować o tym w odpowiedni sposób i wycofać wadliwą partię z rynku.

2. Dostaliście informację od swojego dostawcy szkła, że dana ostatnia dostawa została przesłana wadliwa. Nie zauważyliście tego i Wasze świece w tym szkle trafiły na rynek. Dzięki takiej ewidencji wiecie, które numery partii świec odpowiadają wadliwemu szkłu i wycofujecie z rynku.

Przypominam, że są to jednak nasze zalecenia i to Wy ustalacie, czy i jakie informacje są Wam potrzebne. Może być ich znacznie więcej.

Adres e-mail na etykiecie

Nowymi elementami, które nie były wcześniej bezpośrednio wymagane wynikającymi z GPSR są: numer partii oraz adres e-mail.
Wcześniej nie były one przez żadne z rozporządzeń bezpośrednio wymagane.

Tutaj uwaga na pułapki. Przepisy ciągle się zmieniają. Możecie znaleźć na przykład przeszukując komentarze o etykietach, że numer partii czy adres e-mail nie jest wymagany, ponieważ były dodawane przed wejściem w życie rozporządzenia. Dlatego nie tylko weryfikujcie wiarygodność informacji jakie gromadzicie, ale również terminy publikacji.

Dokumentacja techniczna

„(33) Producenci powinni sporządzać dokumentację techniczną dotyczącą produktów, które wprowadzają do obrotu, która powinna zawierać informacje niezbędne do udowodnienia, że produkty te są bezpieczne. Dokumentacja techniczna powinna opierać się na wewnętrznej analizie ryzyka przeprowadzonej przez producenta. Ilość informacji, które należy podać w dokumentacji technicznej, powinna być proporcjonalna do złożoności produktu i potencjalnego ryzyka stwierdzonego przez producenta. W szczególności producenci powinni podawać ogólny opis produktu oraz wskazywać elementy niezbędne do oceny jego bezpieczeństwa.”

„3. Producenci zapewniają aktualność dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 2. Producenci przechowują tę dokumentację do dyspozycji organów nadzoru rynku przez dziesięć lat po wprowadzeniu produktu do obrotu i na żądanie udostępniają ją tym organom.

Źródło: ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

Dokumentacja techniczna to bardzo szerokie pojęcie. Co może się w niej znaleźć w manufakturach świec? Zapisy z testów, raporty klasyfikacji, karty charakterystyki komponentów, deklaracje dostawców, certyfikaty, analiza ryzyka produktu, etykiety produktów, instrukcje...

Nawet testy doboru knota, od którego rozpoczynamy projektowanie świec, to już część zapewnienia o bezpieczeństwie produktu.
Dobierając knot mierzymy zwykle czas spalania, wielkość basenu. Na tej podstawie chociażby dodajemy informacje do instrukcji czy etykiety ostrzegawczej „Nie palić jednorazowo dłużej niż x h”. Jest to jeden z wielu elementów analizy ryzyka.

Dodatkowo, odrzucenie knotów, które szybko wypalają basen świecy to na przykład minimalizowanie ryzyka przegrzewania produktu w krótkim czasie.

Czy istnieje jakiś wzór analizy ryzyka?

Nie ma ogólnego wzoru analizy ryzyka. Rozporządzenie GPSR jednak jasno już wskazuje, że powinniśmy spełniać również normy:

„Artykuł 8

Elementy dodatkowe do uwzględnienia w ocenie bezpieczeństwa produktu

1.Do celów art. 6 oraz w przypadku gdy domniemanie bezpieczeństwa określone w art. 7 nie ma zastosowania, przy ocenie, czy produkt jest bezpieczny, uwzględnia się w szczególności następujące elementy, gdy są dostępne:

a) normy europejskie inne niż te, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012;

b) normy międzynarodowe;

c) umowy międzynarodowe;

d) dobrowolne programy certyfikacji lub podobne ramy oceny zgodności przeprowadzanej przez osobę trzecią, w szczególności opracowane w celu wsparcia prawa Unii;

e) zalecenia Komisji lub wytyczne dotyczące oceny bezpieczeństwa produktu;

f) normy krajowe opracowane w państwie członkowskim, w którym udostępniany jest produkt;

g) aktualny stan wiedzy i technologii, w tym opinie uznanych organów naukowych i komitetów ekspertów;

h) obowiązujące w danym sektorze kodeksy dobrej praktyki w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów;

i) uzasadnione oczekiwania konsumentów w odniesieniu do bezpieczeństwa;

j) wymagania bezpieczeństwa przyjęte zgodnie z art. 7 ust. 2.”

Źródło: ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

To, co najczęściej było wskazywane w naszych rozmowach z UOKiK oraz co możecie zobaczyć w większości raportów z Safety Gate dla świec, to sprawdzenie czy świeca spełnia normy. Już przed wprowadzeniem GPSR spotykaliśmy się również w naszym kraju weryfikacji świec przez jednostki nadzoru na zgodność z odpowiednimi normami. I tutaj warto zaznaczyć, że normy obowiązywały nas już wcześniej, jednak teraz, razem z GPSR możemy odczuć na tym większy nacisk. Poniżej numery norm jakie mogą dotyczyć naszych świec. Dokładniej omawiamy wszystkie na naszym szkoleniu. Nie wszystkie wymienione będą dotyczyć Waszego produktu.

EN 15494 - Świece - Etykiety dotyczące bezpieczeństwa

EN 15493 - Świece - Wymagania i badania dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego

EN 15426 - Świece - Specyfikacja emisji sadzy

EN 17885 - Akcesoria do świec - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz etykiet bezpieczeństwa produktu

EN 17617 - Świece do palenia na zewnątrz - Etykiety dotyczące bezpieczeństwa

EN 17616 - Świece do palenia na zewnątrz - Wymagania i badania dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego

•EN 16740 - Bezpieczeństwo emisji odświeżaczy powietrza działających na zasadzie spalania.

•EN 16738 - Bezpieczeństwo emisji z odświeżaczy powietrza działających na zasadzie spalania -- Metody badań

•EN 16739 - Bezpieczeństwo emisji z odświeżaczy powietrza działających na zasadzie spalania -- Metodologia oceny wyników badań i zastosowanie zalecanych limitów emisji

Instrukcje i działania dla produktu niebezpiecznego

Artykuł 9

Obowiązki producentów

[...]

7. Producenci zapewniają dołączenie do swojego produktu jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym dany produkt jest udostępniany. Wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.”

Źródło: Artykuł 9 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

Ponieważ etykiety ostrzegawcze do świec są zwykle małe, polecamy by w instrukcji do świecy znalazły się przede wszystkim informacje, które nie zmieściły się na etykiecie. Przeczytajcie nasz wpis o ubezpieczeniach. Zawsze mówimy, że warto przemyśleć, czy ktoś może mieć do nas roszczenia oraz czy należałoby nam się ubezpieczenie. To jest dobre podejście do tworzenia analizy ryzyka i instrukcji.
Przykład ogólny: klient zgłosił nam reklamację. Zapalona świeca odbarwiła mu blat, na którym była postawiona. W Waszych instrukcjach użytkowania świecy była umieszczona informacja, że świecę należy postawić na podstawkę odporną na temperatury i przestać palić 1 cm przed dnem.
Czy klient ma podstawę do roszczeń? Czy gdybyście tego nie napisali miałby podstawę do roszczeń?
Ze względu na takie przykłady często powtarzamy Wam, że im lepiej wykonacie analizę ryzyka i im bardziej użyjecie wyobraźni – tym lepiej dla Was. Wbrew pozorom, GPSR może zagrać na Waszą korzyść i uchronić przed nieprzyjemnościami.

Co zrobić, gdy mój produkt zostanie uznany za niebezpieczny po wprowadzeniu do obrotu?

Życzymy, by nigdy Was to nie spotkało. Jednak warto mieć świadomość z czym wiąże się wprowadzenie do obrotu produktu niebezpiecznego jeśli już taka sytuacja zajdzie.

„8. W przypadku gdy producent stwierdzi lub ma powody, by przypuszczać na podstawie posiadanych przez niego informacji, że produkt wprowadzony przez niego do obrotu jest produktem niebezpiecznym, dany producent natychmiast:

a) podejmuje środki naprawcze niezbędne do skutecznego doprowadzenia do zgodności produktu z wymaganiami, w tym do jego wycofania z obrotu lub odzyskania, w zależności od przypadku;

b) informuje o tym konsumentów, zgodnie z art. 35 lub 36, lub zgodnie z oboma tymi artykułami; oraz
c) informuje o tym za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway organy nadzoru rynku państw członkowskich, w których produkt został udostępniony na rynku.”

Źródło: Artykuł 9 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

Wzór dokumentu do wycofywania produktu z rynku znajdziecie na stronie UOKiK oraz na naszej grupie facebook Twórcy świec – Grupa Ros-Art w plikach.

Analiza ryzyka

Nie istnieje konkretny wzór na analizę ryzyka, czy dokumentację techniczną dla Twórcy świec. To Wy, musicie wiedzieć czy zrobiliście już wszystko, by Wasz produkt był bezpieczny.

Poniżej pokażemy Wam przykład macierzy ryzyka, który pozwala przeprowadzić taką analizę dosyć szybko, jednak pamiętajcie, jest to tylko propozycja. Podajemy ją, by dać Wam szerszy kontekst i ułatwić te kwestie. Jeśli zrobicie to inaczej niż pokaujemy, nie oznacza, że zrobicie to źle.

„Artykuł 6

Aspekty oceny bezpieczeństwa produktu

1. Podczas oceny, czy produkt jest produktem bezpiecznym, uwzględnia się w szczególności następujące aspekty:

a) właściwości produktu, w tym jego projekt, właściwości techniczne, skład, opakowanie, instrukcję montażu oraz, w stosownych przypadkach, instrukcję dotyczącą instalacji, używania i konserwacji;

b) oddziaływanie na inne produkty, w przypadku gdy można racjonalnie przewidzieć, że będzie on używany wraz z innymi produktami, w tym wzajemne połączenie tych produktów;

c) oddziaływanie, jakie inne produkty mogą mieć na produkt poddawany ocenie, w przypadku gdy można racjonalnie przewidzieć, że inne produkty będą używane wraz z tym produktem, w tym oddziaływanie przedmiotów niezintegrowanych, które mają determinować, zmieniać lub uzupełniać sposób działania produktu poddawanego ocenie, co musi zostać uwzględnione przy ocenie bezpieczeństwa produktu poddawanego ocenie;

d) sposób prezentacji produktu, oznakowania na produkcie, w tym oznakowania informujące, czy produkt jest odpowiedni dla dzieci w określonym wieku, ostrzeżenia i instrukcje jego bezpiecznego używania i utylizacji, a także inne wskazówki lub informacje na temat produktu;

e) kategorie konsumentów używających produktu, w szczególności poprzez ocenę ryzyka dla konsumentów podatnych na zagrożenia, takich jak dzieci, osoby starsze i osoby z niepełnosprawnościami, a także wpływ różnic wynikających z płci na zdrowie i bezpieczeństwo;

f) wygląd produktu, jeżeli mógłby on skłonić konsumentów do używania produktu w sposób inny niż ten, dla którego został on zaprojektowany, a w szczególności w przypadku, gdy:

(i) produkt, który nie jest żywnością, przypomina ją, i można by go z nią pomylić ze względu na kształt, zapach, kolor, wygląd, opakowanie, oznakowanie, objętość, wielkość lub inne właściwości, w związku z czym istnieje możliwość wzięcia go do ust, ssania lub połknięcia przez konsumentów, zwłaszcza przez dzieci;

(ii) produkt, choć nie został zaprojektowany ani nie jest przeznaczony do użytku przez dzieci, mógłby być używany przez dzieci lub przypomina przedmiot powszechnie uznawany za atrakcyjny dla dzieci lub przeznaczony do użytku przez dzieci ze względu na sposób jego zaprojektowania, opakowanie lub właściwości;

[...]

2. Wykonalność osiągnięcia wyższego poziomu bezpieczeństwa lub dostępność innych produktów o niższym stopniu ryzyka nie może stanowić podstaw do uznania danego produktu za produkt niebezpieczny.”

Źródło: Artykuł 6 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG

Przykład macierzy analizy ryzyka:

Określamy skale:

Skala oceny ryzyka (poniżej oznaczone literą P)

Prawdopodobieństwo wystąpienia:

1 – Bardzo mało prawdopodobne

2 – Mało prawdopodobne

3 – Średnio prawdopodobne

4 – Prawdopodobne

5 – Bardzo prawdopodobne

Skala skutków (poniżej oznaczone literą S):

1 – Niewielki wpływ: Niewielkie uszkodzenie, brak poważnych konsekwencji (np. niewielki zapach lub dym).

2 – Mały wpływ: Uszkodzenie, które nie wpływa poważnie na użytkowanie (np. lekka plama na powierzchni).

3 – Średni wpływ: Utrudnienie użytkowania lub niewielka szkoda materialna (np. uszkodzenie naczynia, wyciek zapachu).

4 – Duży wpływ: Poważne problemy (np. pożar, silny dym, uszkodzenie elementu w pomieszczeniu).

5 – Krytyczny wpływ: Zniszczenie mienia, zagrożenie zdrowia lub życia (np. pożar, zatrucie dymem).

Tworzymy legendę i tworzymy podsumowanie

Legenda oceny ryzyka

1–5: Niskie ryzyko, w pełni akceptowalne.

6–10: Średnie ryzyko, wymaga uwagi i monitorowania.

11–15: Wysokie ryzyko, konieczne podjęcie działań zapobiegawczych.

16–25: Bardzo wysokie ryzyko, produkt wymaga natychmiastowej poprawy lub wycofania.

Podsumowanie

Na podstawie oceny ryzyka (P x S), można określić, czy produkt jest bezpieczny.

Produkty z wynikiem 1-5 są bezpieczne do użycia.

Produkty z wynikiem 6-10 wymagają monitorowania i wprowadzenia środków zapobiegawczych.

Produkty z wynikiem 11-15 mogą wymagać poprawy projektu lub procesu produkcji,

a te z wynikiem 16-25 są nieakceptowalne w obecnej formie.

Wszystkie wartości powyżej jak i w analizie ryzyka zakładacie Wy. Jest to szacowana przez Was wartość, która będzie siłą rzeczy Waszą subiektywną opinią.

Analiza ryzyka świecy
Analiza ryzyka świecy

Powtórzymy, nie ma żadnego ogólnego wzoru jak taka analiza ryzyka powinna wyglądać ani co krok po kroku powinna zawrzeć w przypadku świec, ale ostatecznie, ma ona zapewnić, że produkt wprowadzony na rynek jest bezpieczny.

Tabela powyżej ma służyć jako narzędzie, które może Wam ułatwić analizę.

W pierwszej kolumnie wpisujemy ryzyko (wskazówka by przede wszystkim skupić się tworząc ryzyka na tym, czy rozłożyliśmy na czynniki pierwsze wszystkie punkty Artykułu 6 Rozporządzenia.
Poniżej pokażemy Wam dwa, przykładowe ryzyka wpisane w tabelę. Zarówno wartość P jak i S wybieracie sami. To, jakie wartości uznajecie w podsumowaniu jako biezpieczne, a jakie nie również.

Analiza ryzyka świecy
Analiza ryzyka świecy

Specjalnie podaliśmy tutaj przykłady, które w pewien sposób są regulowane przez inne zapisy jak norma czy klasyfikacja CLP, by pokazać Wam to, o czym piszemy wielokrotnie. Twórcy świec, którzy spełniali swoje obowiązki tak, jak trzeba po prostu znaczną część pracy związaną z GPSR mają wykonaną.

Tak jak powyżej, przechodzimy przez pozostałe ryzyka jakie mogą spotkać użytkowników naszego produktu. Odpowiadając na pytanie: nie ma minimalnej ilości ryzyk, które musimy przeanalizować. Uruchomcie wyobraźnie, bo wierzcie... Wasi klienci ją posiadają.

Zwróćcie uwagę między innymi na: zagrożenia pożarowe, czy istnieje ryzyko skaleczenia opakowaniem, PRZEDE WSZYSTKIM czy produkt jest atrakcyjny dla dzieci, czy dziecko może je np. łatwo otworzyć, zjeść, czy wzbudza zainteresowanie, czy jest łatwy do identyfikacji dla osób starszych, czy stanowi zagrożenie dla osób niepełnosprawnych...

Zarządzanie analizą ryzyka i zgodnością z normami

Wiemy po rozmowach z Wami, że duży kłopot sprawia Wam przeanalizowanie norm branżowych oraz opracowanie analizy ryzyka. Właśnie dlatego, na Wasze prośby powstał zestaw plików: ŚWIECE W NORMIE Praktyczny przrwodnik analizy ryzyka GPSR.

Znajdziecie w nim między innymi:

  • Analizy norm, przełożenie ich zapisów na testy w warunkach domowych opracowane przez specjalistów z zakresu inżynierii materiałowej, chemii, technologii oraz zarządzania bezpieczeństwem chemicznym.

  • Działania zaradcze, opisy błędów, które wpływają na obniżenie bezpieczeństwa produktu.

  • Pełne analizy ryzyka dla: świec, wosków do kominka, candle flower boxów, dyfuzorów zapachowych z przykładami działań zaradczych oraz gotowymi tekstami do instrukcji bezpieczeństwa.

Pozwoli on na zaoszczędzenie ogromnej ilości czasu poświęconej na opracowywanie ryzyk.

Rejestr skarg klientów

Na swojej stronie internetowej powinniśmy dodać kanały komunikacji, które mają umożliwić klientom składanie skarg oraz informowanie producentów o wypadkach lub problemach związanych z bezpieczeństwem produktu. Brzmi bardzo poważnie, jednak takie kanały komunikacji mogą być na przykład: numer telefonu, adres e-mail lub wyodrębniona cześć strony (np. formularz kontaktowy) w uwzględnieniem potrzeb w zakresie dostępności osób z niepełnosprawnościami.

Wszystkie skargi klientów w naszej wewnętrznej dokumentacji powinny być odnotowane. Nawet jeśli na sam koniec stwierdzamy, że skarga nie miała wpływu na bezpieczeństwo produktu, odnotujmy to i wykażmy w razie kontroli.

Podsumowanie wpisu z naszymi wskazówkami

  • Jeśli etykiety ostrzegawcze nie posiadają numeru partii oraz adresu e-mail, należy je dodać

  • Tworzymy analizę ryzyka produktu, na podstawie której opracowujemy etykiety, instrukcje

  • Do produktów dodajemy instrukcję bezpieczeństwa

  • Tworzymy wewnętrzny rejestr skarg klientów

  • W przypadku stwierdzenia niebezpieczeństwa naszego produktu, zgłaszamy go do Safety Gate i podejmujemy odpowiednie dalsze kroki (działania naprawcze, informowanie, wycofanie, odnotowanie odzyskanie produktów w wewnętrznej dokumentacji)

  • Instrukcje i etykiety ostrzegawcze tworzymy w językach urzędowych krajów, do których prowadzimy sprzedaż

  • Na stronie internetowej, w której prowadzimy sprzedaż dodajemy kanały komunikacji do wprowadzania skarg, informowania o wypadkach lub problemach związanych z bezpieczeństwem

  • Na stronie internetowej, w której prowadzimy sprzedaż dodajemy instrukcje użytkowania i bezpieczeństwa dla produktu

  • Do opisu produktu na stronie internetowej podajemy informacje z etykiety (tak, by klient mógł zapoznać się z produktem w taki sam sposób, jak gdyby kupował go w sklepie, czyli np. dodajemy informacje o alergenach wynikające z CLP).

Co ważne: wszelka dokumentacja techniczna, analiza ryzyka, wszelkie certyfikaty i deklaracje jakie uzyskacie są Waszą dokumentacją techniczną, którą do wglądu udostępniacie jedynie jednostkom nadzoru, ponieważ są tam Wasze dane wrażliwe i informacje poufne. Nie udostępniacie jej klientom.

Dobrnęliśmy do końca 😊 Wpis ma aż 13 stron A4… Przypominamy, że jest to wpis poglądowy. Jeśli chcecie zgłębić wiedzę nie tylko z GPSR i poznać wszelkie obowiązki, jakie mogą Was dotyczyć wraz z objaśnieniami, zapraszamy na nasze szkolenie Legalna Sprzedaż Świec. Kupując pakiet premium uczestniczycie w dwóch szkoleniach i macie możliwość indywidualnego umówienia się. Posiadamy wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, dzięki któremu możecie ubiegać się o dofinansowania na nasze szkolenia w Waszym Urzędzie Pracy. Wystawiamy certyfikaty uczestnictwa w szkoleniu.
Naszą misją jest wspieranie Was w tworzeniu swoich biznesów ze spokojną głową!